İnceleme: Esky Lama V4
Esky Lama V4 , model helikopterciliğe başlangıç için en ideal sayılabilecek, indoor (Kapalı mekan) elektrikli bir helikopterdir. Yurtdışından 150 TL gibi fiyata tedarik edebileceğiniz gibi yurtiçindede 250 TL civarında bulabilirsiniz.
Özellikleri:
Ana rotor çapı : 340mm
Ağırlığı : 230g
Uzunluğu : 408mm,
Genişliği : 85mm,
Yüksekliği: 180mm
Güç sistemi : 180 motor x 2
Kontrol ünitesi : 4 in 1 controller (W/gyro, mixer, ESC, receiver)
Servo: 8g, 1.3kg.CM , 0.12s/60°
Pil : 7.4V 800mAh Li-polymer
Kutu İçeriği:
1. Lama V4 Helikopter
2. 4 Kanal Verici Kumanda
3. Li-Polymer Pil
4. Pil Şarj Aleti
5. Şarj Adaptörü
6. Akü bağlantı kablosu
7. 4 Adet yedek Pal (Her pakette bulunmayabilir)
8. 8 Adet Kalem Pil (Her pakette bulunmayabilir)
9. Kullanım Kılavuzu (Ing-Tr) (Her pakette bulunmayabilir)
10. Simülator CD'si (Her pakette bulunmayabilir)
11. Simülatör Kablosu (Her pakette bulunmayabilir)
Çalışma prensibi olarak, ilk dikkatinizi çekecek olan; her biri kendi 180’lik motoruna sahip 13 inçlik iki ana rotordur. Bu çift rotor sistemi ana rotorun tork etkisini yok ederek kuyruk rotoru ihtiyacını ortadan kaldırıyor. Bu sayede helikopter daha stabil ve yeni başlayanlar için uçurması daha kolay oluyor. Helikopteri sağa veya sola döndürme içi alt ve üst rotorun hızları değiştirilerek sağlanıyor. Bu sistem güzel çalışırken rotorlardan birinin hızı değişeceğinden helikopterin yüksekliği bir miktar değişebilir. İleri-geri ve sağ-sol hareketler swashplate’i hareket ettiren iki servo sayesinde gerçekleştiriliyor.
Pil olarak kutudan 7.4V, 800 mah LiPo çıkmaktadır. Bu pil yaklaşık 10 dakikalık uçuş sağlıyor. Yine kutudan çıkan şarj aletiyle yaklaşık 1 saatte şarj oluyor. Pil üzerinde balans imkanı veren soket olması da ayrıca güzel, böylece hücrelerin balansı bozulmadan şarj etme imkanı oluyor.LiPo pillerin hiçbir zaman tam olarak bitirilmemesi gerekir. Kullanılmayacağı zamanlarda da pilimizi doldurarak bekletmeliyiz.
Lipo pili Balancer Charger' a taktığımızda yeşil ışık yanıp söner. Bu pilin şarj olmakta olduğunu bize gösterir. Ne zaman yeşil yanıp, sönmeyi keser ve sürekli yanarsa o zaman pilimiz dolmuş demektir.
Esky Balancer Charger kullanımı:
1- Adaptörü prize , Balancer Charger'ı da adaptöre takarız. Balancer Charger' da kırmızı ışık yanıyorsa sorun yoktur.Eğer kırmızı ışık yanmıyorsa elektrik bağlantısında/prizde veya adaptörde sorun vardır.
2- Pili/batarya'yı Balancer Charger' a bağladıktan sonra yeşil ışık sinyal vererek yanmalıdır. Eğer kırmızı ve yeşil ışıklar aynı anda sinyal verirse o zaman pilde arıza var demektir ve hemen şarjdan pil çekilmelidir. Aksi halde Balancer Charger'a zarar verebilir.
Kumanda basit 4 kanal FM kumandadır. Üzerinde mekanik trim, servo reverse tuşları ve arka tarafında trainer girişi bulunmaktadır. Malesef gaz çubuğu yumuşak kayan şekilde değil tırtıklı olan şekildedir. (tırtıklı sistem çıkarılabilir)
Uçuşa başlamak için, hiçbir montaj gerekmedi. Sadece pili şarj edip uçabilirsiniz. Bütün trimleri olduğu halde bırakarak kumandamı açtım. Pili taktıktan sonra gyro birkaç saniye bekledi ve daha sonra hazır hale geldiğini bildiren sabit yeşil ışığı yandı. Gaz verme işlemini yavaş yapmakta yarar var bu şekilde dişli sıyırma ihtimalini ortadan kaldırmış olursunuz. Lama’nın kolayca havalandığını ve stabil bir şekilde uçtuğunu görmek beni memnun etti. Helikopterin hareketlerini takip edip ona göre trim ayarlaması yaptıktan sonra gayet düzgün uçmaktadır.
4in1 üzerinde , solda Gain ve sağda Proportional ayarları vardır. Bunlardan gain, gyro hassasiyetidir. Az olursa heli ani gaz verdiğiniz durumlarda dönebilir. Çok olduğunda ani gaz verdiğiniz durumlarda titreme yapabilir. Kuyruk titremesi genelde bu ayar ile giderilebilir. Propotional ise ana motor devrine göre rudder pozisyonunun oransal olarak değişimini sağlıyor. Bu ayar ile helikopterin kontrolsüzce kendi ekseni etrafında dönmesini engelleyebilirsiniz. Tüm bu ayarlar, helikopter pile bağlı değilken ve milimetrik hassasiyetle yapılmalıdır.
Lama ileri ve geri uçabilmekte, daireler çizebilmektedir. Küçük alanlara dahi inebilecek kadar manevra kabiliyeti yüksektir. Sakin havalarda dışarıda uçurabilirsiniz ancak hafif rüzgarlı havada bile kontrol çok zorlaşır. Lama uçurmak bağılılık yaratır ve onu uçurmayı öğrenmek basittir. Esnek iniş takımları sayesinde düşmelere karşı dayanıklı olmasında rağmen acemilik safhasında genellikle iniş takımı ve paller kırılmaktadır. Kutuda gelen siyah paller çok kırılgandır, birkaç düşmede kırılmaktadırlar. Bu pallerin etraftaki eşyalara ve insanlara zarar verebileceğini her zaman gözönünde bulundurmakta fayda vardır.
Sonuç:
Genel olarak Esky Lama V4 beni etkiledi. Bu dört kanallı helikopter piyasadaki 2-3 kanallı oyuncak modellere göre çok üstün olmasın rağmen fiyatı o derece pahalı değildir. Ayarları yapılmış bir Lama çok eğlenceli ve hiç helikopter tecrübesi olmayan birisi için dahi kolay uçurulabilen bir modeldir. Ayrıca bu modeli geliştirebilme imkanınız olması dahada keyifli bir model haline gelmesini sağlıyor. Piyasada kolayca bulunabilen Xtreme ürünlerle ile modeli modifiye edebileceğiniz gibi fırçasız motorlu bir Lama V4 bile yapabilirsiniz.
Paket görüntüsü:
Lama V4 Outdoor from Zyyys on Vimeo.
NOT:Türkiye'de bu helikopterin fiyatı 300 TL'ye kadar ulaşırken yabancı sitelerde 100$ civarı.Satın alırken yabancı sitelerden free shipping yani bedava kargo özellikli bir helikopter almanız cebiniz açısından daha iyi olur.